Harddraverijvereniging Lisse & omstreken

Jaarverslag 2020

Harddraverijvereniging Lisse & Omstreken

27 november 2019, ruim 6 weken eerder dan de jaren daaraan vooraf gaand, wordt de verpachting voor de kermis van 2020 reeds gehouden. Met het uiteindelijke bedrag van ca 75.000 aan pachtinkomsten, een mooi resultaat.

Op 12 februari is de 1e reguliere bestuursvergadering van 2020 waarin besloten wordt om de voorinschrijving niet meer fysiek te doen. Voor alle evenementen kan er digitaal ingeschreven worden met voorrang voor de leden.
Vanaf eind februari/begin maart wordt de wereld en ook Nederland geconfronteerd met het COVID-19 / corona virus.

Op zondagmiddag 15 maart wordt door de regering besloten dat alle horeca, veel publieke gebouwen en scholen de deuren moeten sluiten…..

En ineens is alles anders……

Op 14 april hebben wij onze 1e digitale bestuursvergadering. Wel wennen, maar we kunnen in ieder geval overleggen.

Wij ontvingen het trieste bericht van het overlijden van ons ere-lid en oud secretaris Carel van Dongen op 86-jarige leeftijd.

Om onze sponsoren en Vrienden te ondersteunen en te ontzien tijdens deze onzekere tijden, wordt besloten om deze niet aan te spreken op hun bijdragen voor de vereniging voor 2020.

In eerste instantie zijn we nog hoopvol voor de activiteiten voor het najaar, maar al snel blijkt dat ook de feestweek door dit virus in ‘t gedrang komt.

Elke maand wordt er overlegd en worden ontwikkelingen gevolgd en de voorbereidingen aangepast en/of bijgesteld. De kermisexploitanten ontvangen hun aanbetalingen terug, de begroting wordt elke vergadering onder de loep genomen, het fysieke boekje komt te vervallen, activiteiten vervallen en verenigingen trekken zich terug. De kortbaandraverijen in den landen worden ook 1 voor 1 geannuleerd.

Er ontstaat een “1,5 mtr afstand samenleving”, waaraan de evenementen ook dienen te voldoen.

In de vergadering van mei wordt n tijdslijn uitgestippeld voor het activiteiten programma en de daaraan gekoppelde aanvraag voor de vergunning. Er vindt regelmatig terugkoppeling plaats met de gemeente/burgemeester. De tijdslijn wordt zo krap mogelijk afgesproken om zo aan de wet- en regelgeving te kunnen voldoen en ook de vergunning te kunnen verkrijgen. 29 juli wordt de beslisdatum.

De medewerkers en ere-leden worden middels 3 “nieuws brieven” op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen en stand van zaken.

De vergunningaanvraag wordt gedaan voor 49 evenementen, waarbij de Draverij zal worden georganiseerd op Duindigt. Gedurende de laatste weken vallen er uiteindelijk nog 8 evenementen af. Maar toch weten wij alsnog een feestweek met 40 evenementen te organiseren, waar andere verenigingen de organisatie niet aandurfden. Ook zijn wij de enige vereniging die de draverij in 2020 heeft kunnen laten doorgaan. Daarvoor heeft de vereniging veel complimenten ontvangen.

De opening van deze bijzondere, afgeslankte, feestweek vindt in alle soberheid plaats bij Floralis, met alleen het bestuur en de burgemeester.

De winnaar van de draverij op Duindigt was Eliot Charisma met Lindsey Pegram, 2e plaats was voor Bronco Boko bereden door Tom Kooyman en 3e werd Chaman Rapida met Thomas Bos . De totalisator omzet bedroeg: € 33.949.

De medewerkers avond/middag vervalt en daarmee ook de onderscheiding van “medewerk(st)er van het jaar” en “aankomend talent”.

Het fysieke boekje werd enorm gemist. De voorinschrijving online kon niet anders en is in het vervolg niet meer fysiek noodzakelijk.

Eind november ontvangen wij het bericht dat mevrouw Ans van Berkel, op 29 november, na een rijk en voltooid leven, op 93-jarige leeftijd is overleden. Zij was de weduwe van oud voorzitter Arnold van Berkel. Tot 2018 heeft zij, vele jaren, de naar haar man vernoemde Arnold van Berkelprijs uitgereikt aan de winnaar van de draverij.

Het leden aantal in dec 2019 bedraagt 2529 leden. 1 dec 2020 zijn dat er precies 2500 waarvan er 178 zonder automatische incasso.

Aldus het jaarverslag over 2020; een heel bijzonder jaar, waarvan we van harte hopen dat dit volgend keer achter de rug is. En we weer “normaal” een feestweek mogen organiseren en beleven.